Modelowanie Fizyczne w Animacji Komputerowej ISSP/WFA/MFAK - Zima 2017-2018 |
Autor kursu: | dr Maciej Matyka (strona domowa)strona domowa2) |
---|---|
Kierunek studiów: | Informatyka Stosowana i Systemy Pomiarowe |
Opis kursu: | Wykład (15h) i ćwiczenia (30h), obejmuje zagadnienia animacji komputerowej, modelowania fizycznego ruchu obiektów (gry, efekty), metod numerycznych, wizualizacji. Podjęte zostaną m.in. proste ruchy, metoda Eulera, aniacje wody i ognia oraz eksplozji (systemy cząsteczkowe), symulacja liny (metoda Verleta), tkaniny i ciał miękkich (Soft Body), piasek (materia granulowana), powierzchnia oceanu, animacja liści na wietrze (aerodynamika), symulacja wody (Smoothed Particle Hydrodynamics oraz Marker-and-Cell), silniki fizyczne i dynamika bryły sztywnej, fizyka w filmach, Demoscena i fizyka. Edit: Na zajęciach używane były zarówno pakiet OpenFrameworks i symulacje pisane w C++ jak i program Blender i symulacje wykonywane z użyciem oprogramowania 3D. |
Wykłady | |
Wykłady | |
Prace Studentów | |
Zalecane umiejętności wstępne: |
Programowanie C/C++ Umiejętność programowania prostych animacji (OpenGL/OpenFrameworks/SFML) Umiejętność implementacji podstawowych algorytmów |
Gdzie odbywają się wykłady: | Uniwersytet Wrocławski, Wydział Fizyki i Astronomii, Pl. M. Borna 9, sala 160 (im. J. Rzewuskiego), Wrocław |
Literatura: | Matulewski Jacek, Dziubak Tomasz, Sylwestrzak Marcin, Płoszajczak Radosław, Grafika - Fizyka - Metody numeryczne. Symulacje fizyczne z wizualizacją 3D, PWN, 2010.
David M. Bourg, Fizyka dla programistów gier, Helion, 2003. Maciej Matyka, Symulacje komputerowe w fizyce, Helion, 2001. |
Dodatkowe źródła: |
Bogate źródło wiedzy na temat, http://www.physicsbasedanimation.com/ Dla chcących zacząć przygodę z CFD w animacji Karl Sims, Particle Animation and Rendering Using Data Parallel Computation, Comp. Graphics 24(4) (1990) William T. Reeves, Particle Systems Technique for Modeling a Class of Fuzzy Objects, Lucasfilm Ltd Witkin, A., Particle Systems , Carnegie Mellon University Thomas Jakobsen, Advanced Character Physics Nixon, D. and Lobb, R.A fluid-based soft-object model, Comp. Graph. and App., IEEE , Vol. 22 Iss. 4, pages 68–75, July-Aug. 2002 David Baraff, Andrew P. Witkin, Large Steps in Cloth Simulation, Proceedings of SIGGRAPH 98, Computer Graphics Proceedings, Annual Conference Series, July 1998, pp. 43-54. Matyka, M. and Ollila, M., A pressure model for soft body simulation , Proc. of Sigrad (2003) Bell, N., Yu, Y. and Mucha, P.J. Particle-Based Simulation of Granular Materials, Eurographics/ACM SIGGRAPH (2005) Wejchert, J., Haumann, D., Animation Aerodynamics, Proceeding SIGGRAPH '91 Alain Fournier, William T. Reeves, A simple model of ocean waves, SIGGRAPH 86' Damien Hinsinger, Fabrice Neyret, Marie-Paule Cani. Interactive Animation of Ocean Waves. Stephen N. Spencer. ACM-SIGGRAPH/EG Symposium on Computer Animation (SCA'02), Jul 2002, San Antonio, United States. ACM SIGGRAPH, pp.161 - 166, 2002 Foster, N., Metaxas, D., Realistic Animation of Liquids, Graphical Models and Image Processing, Volume 58, Issue 5, September 1996, Pages 471-483 Stam, J., Stable Fluids, Alias Wavefront David Cline, David Cardon, Parris K. Egbert, Fluid Flow for the Rest of Us: Tutorial of the Marker and Cell Method in Computer Graphics, Brigham Young University Ihmsen, Markus and Orthmann, Jens and Solenthaler, Barbara and Kolb, Andreas and Teschner, Matthias, SPH Fluids in Computer Graphics, Eurographics 2014 - State of the Art Reports R. Bridson, SPH , SIGGRAPH 2006 Course Notes Matthias Müller, David Charypar, Markus Gross, Particle-Based Fluid Simulation for Interactive Applications, Eurographics/SIGGRAPH Symposium on Computer Animation (2003) Macklin M., Muller, M., Position Based Fluids, ACM Transactions on Graphics (TOG) - SIGGRAPH 2013 Reynolds, Craig (1987). Flocks, herds and schools: A distributed behavioral model.. SIGGRAPH '87: Proceedings of the 14th annual conference on Computer graphics and interactive techniques Robert Bridson and Christopher Batty, Computational Physics in Film, Science 330, 2010 (więcej pojawi się po starcie kursu)
|
Prowadzący laboratoria: | (ogłoszenie po starcie kursu) |
Sylabus: | (ogłoszenia po starcie kursu) |
Forum dyskusyjne: | (ogłoszenie po starcie kursu) |
Blog: | Blogspot |
Materiały dodatkowe: |
Szereg Taylora - Praktycznie, 2017 (więcej po starcie kursu) |
Kody źródłowe: | (ogłoszenie po starcie kursu) |
Zadania Domowe: |
|
Ocenianie: |
(ogłoszenie po starcie kursu) (nie wszystkie zadania będą od razu dostępne po starcie kursu) |
Podziękowania | Do wykonania strony kursu użyłem wielu ciekawych pomysłów z tej strony. |
Subiektywny wyciąg z wykładów |
Maciej Matyka, Klatka animacji wykonanej techniką zaprezentowaną w pracy Wejchert, J., Haumann, D., Animation Aerodynamics, Proceeding SIGGRAPH '91, (model będzie prezentowany w trakcie kursu) Maciej Matyka, Klatka z animacji modelu ciała miękkiego (z ciśnieniem) wg techniki opisanej m.in. w Matyka, M. and Ollila, M., A pressure model for soft body simulation , Proc. of Sigrad (2003). Obiekt został wykonany przez Barnabę Mikołowskiego z ASP we Wrocławiu w ramach wspólnego zgłoszenia na konferencję SIGGRAPH Asia 2017. (więcej po starcie kursu) |
Statystyki |