Układając kostkę 3x3x3x3 tak naprawdę układamy jej trójwymiarową siatkę. To, co widzimy (czyli krzyż złożony z 7 cubów (tak naprawdę jest ich osiem, jeden jest nie widoczny), które składają się 27 jednokolorowych sześcianików) to tzw. Tesserakt. Czterowymiarowa istota, mogłaby wziąć go i po przeniesieniu do czwartego wymiaru złożyć w hypercube. My potrafimy tylko wziąć siatkę dwuwymiarową i niej złożyć sześcian. Tak, więc nasza sytuacja przypomina układnie zwykłej kostki Rubika (3D) za pomocą siatki dwuwymiarowej.
Parę porównań:
Kostka 3D ma 6 dwuwymiarowych ścian z 9 dwuwymiarowymi naklejkami przypadającymi na ścianę.
Kostka 4D ma 8 trójwymiarowych-wymiarowych ścian z 27 trójwymiarowymi naklejkami przypadającymi na ścianę.
Kostka 3D ma następujące klocki: |
Kostka 4D ma następujące klocki: |
6 jednokolorowych “centralnych” 12 dwukolorowych “krawędziowych” 8 trójkolorowych “narożnych”
|
8 jednokolorowych “centralnych” 24 dwukolorowych "ściennych" 32 trójkolorowych “krawędziowych” 16 czterokolorowych “narożnych”
|
Jak widać operujemy na klockach składających się z odpowiednio 1, 2, 3 oraz 4 sześcianików… Naprawdę robi się ciekawie kiedy używamy sekwencji na rotację 3 rogów, bo musimy operować na 12 sześciankach ;)
W obu przypadkach centra ścian nie mogą przemieszczać się względem siebie... (na zwykłej 3D to oznacza, że biały jest zawsze naprzeciwko żółtego, niebieski zawsze naprzeciw zielonego (itd...)
Nazwijmy teraz „ściany” (jak pamiętamy są one trójwymiarowe!). Na obrazku widzimy 7 „ścian”. Brakuje ósmej (o kolorze zielonym). Nie została ona pokazana ze względu na przejrzystość. Można obrócić cube i sprawić, że ją zobaczymy (kliknięcie myszą na którąś ze ścian z przytrzymanym klawiszem Ctr spowoduje, że dana ściana przemieści się do centrum (stanie się ścianą Top), zmieniając wzajemną orientację ścian, ukazując niewidoczną i sprawiając, że któraś z widocznych przestanie taką być)). To tak jakbyśmy obracali w przestrzeni kostkę 3D (lepiej powiedzieć- „zmieniali punkt widzenia”). Nie widzimy wszystkich ścian jednocześnie, po obrocie pokazuje się ścianka, której nie widzieliśmy, ale za to znika inna…
(widzimy analogię do zwykłej 3D, nowością są ściany TOP i BOTTOM):
Żeby opisać ruchy, klocki zostały ponumerowane wg schematu podanego poniżej (odnosi się to do wszystkich „ścian”.)
Żeby określić jakiś ruch na kostce używamy schematu:
ściana |
sześcianik |
kierunek |
Przykładowy zapis ruchu to np.:
Left, |
5, |
right |
Oznacza to, że na lewej ścianie klikamy sześcianik nr 5 prawym przyciskiem myszy (ruch w prawo, zgodnie z ruchem wskazówek zegarka).
Krzyż
Zaczynamy, jakże by inaczej;), od zrobienia krzyża. Tylko, że tym razem krzyż wygląda trochę inaczej niż na zwykłej 3D. Krzyż 4D jest sześcioramienny. Zaczyna się w centralnej części (niebieskiej) a potem przedłuża się do centrów otaczających ją „ścian”. Tu potrzeba samu pokręcić, nic nie da się z tym zrobić.
***
PS. Może nazwę jeszcze kolory (chcę tu nawiązać do oznaczeń ze strony… więc, kolory przedstawiają się następująco:
Orange,Yellow, Green, Blue, Pink, Red [dla mnie to brązowy], Cyjan [ten jasny niebieski], Purple [fioletowy dla mnie]
***
Tak powinien wyglądać ułożony krzyż:
Gdy uda osiągnąć ten etap musimy „przewrócić kostkę na lewą stronę”, czyli sprawić by niebieska „ściana” znikła z pola naszego widzenia. Nie wykonujemy, co prawda fizycznego ruchu na kostce, a jedynie „obracamy” ją w przestrzeni. Zastosowane później algorytmy nie rozwalają niewidocznej ściany (oczywiście w trakcie wykonywania algorytmu pojawiają się niebieskie klocki, ale wracają one na swoje miejsce po skończeniu wykonywania algorytmu.
By wyrzucić niebieską ścianę klikamy raz na dowolną ścianę (ale nie niebieską) z przytrzymanym Crl, a następnie klikamy jeszcze raz tak samo ale wybierając na miejsce kliknięcia ścianę zieloną (tą która była do tej pory niewidoczna, umieszczając ją ostatecznie w centrum, zaś niebieską umieszczając poza ekranem…
Mówię, że centralna ściana to niebieska ściana… bo tak defaultow kostka jest obrócona w programie (w zwykłym Rubiku, przyzwyczaiłem się do tego że na górnej ściance jest u mnie kolor hmmm… pomarańczowy (Ps. Wie ktoś jaki to kolor???), no ten naprzeciw brązowego (!) (czerwonego jak niektórzy mówią;).
Krzyże w centrach
Po ułożeniu krzyża w centrum, a potem po wywróceniu kostki na „lewą stronę” czeka nas trudniejsze zadanie. Musimy stworzyć krzyże w pozostałych centrach. Do zrobienia tego użyjemy 4 ruchowej sekwencji, która miesza trzema dwukolorowymi klocami. Na początku idzie dość nieźle, ale sytuacja komplikuje się na samym końcu, kiedy zostają dokładnie 3 klocki. Musimy je wtedy włożyć jednoczenie prawidłowo zorientowane (musze przyznać, że z tym mam jeszcze problemy (muszę przysiąść i przyjrzeć się dokładnie temu zagadnieniu…;)))))) [przyjrzałem się i odsyłam na forum na temat algi do hypercuba]
Jest to
cztero-ruchowy algorytm, który zmienia pozycję 3 dwukolorowych klocków. Zmienia
też pozycje paru klocków brzegowych i rogów, jednakże, jako, że jeszcze nie pora
na ich układanie nie ma to żadnego znaczenia.
Wybieramy trzy
klocki, którymi będziemy manipulować. W zależności, w którą stronę ma przebiegać
zamiana wykonujemy sekwencję lub jej odwrotność (odwracamy kolejność i
wykonujemy ruchy od końca, pamiętając o zamianie kierunku obrotu (jeśli mieliśmy obrót w lewo to teraz trzeba obrót
wykonać w prawo). Spokojnie, trochę wprawy i wszystko będzie
jasne.
Oto schemat
sekwencji
|
Obrót
pierwszy |
klocek #2 zastępuje klocek #3 |
|
Obrót
drugi |
klocek #1
piece zastępuje klocek #2 (oryginalne położenie
#3) |
|
Obrót
trzeci |
Cofnięcie obrotu
pierwszego |
|
Obrót
czwarty |
Cofnięcie obrotu
drugiego |
Rezultat:
Klocek #1
zajmie pozycję zajmowaną wcześniej przez #2.
Klocek #2
zajmie pozycję zajmowaną wcześniej przez #3.
Klocek #3
zajmie pozycję zajmowaną wcześniej przez
#1.
Oto działanie
sekwencji:
Klocek #1 jest
złożony z kolorów Blue/Red.
Klocek #2 jest
złożony z kolorów Blue/Purple.
BEFORE => AFTER |
BEFORE |
<Right,11, left> <Front, 11, right> <Right, 11, right> <Front, 11, left> |
<Front,11, right> <Right,11, left> <Front,11, left> <Right,11, right> |
!!! Special 2C !!!
Krzyże na powierzchniach
Ten etap wymaga bardzo dużo skupienia i koncentracji. 32 trójkolorowe klocki to jednak mnóstwo pracy i roboty. Używamy tutaj trzech algorytmów (Szukać pod hasłem Three Color Serie).
I 3C | II 3C | III 3C | ||
FACE | pieces | Button | ||
| ||||
Top, |
11, |
7, | 4, |
Left |
Left, |
11, |
7, | 4, |
Left |
Top, |
11, |
7, | 4, |
Right |
Right, |
11, |
7, | 4, |
Right |
Top, |
11, |
7, | 4, |
Left |
Left, |
11, |
7, | 4, |
Right |
Top, |
11, |
7, | 4, |
Right |
Right, |
11, |
7, | 4, |
Left |
I 3C
II 3C
III 3C
UWAGA: Jako pomoc do II 3C Serie załączam rysunek:
!!
!!! Special 3C !!!
Rogi
Jeszcze tylko 16 rogów, każdy po 4 naklejki i wiola-mariola…Dopisujemy się do listy w Hall of Fame ;)
Do tej fazy potrzeba nam trzech sekwencji (ale nie ma co się martwić, użyjemy w nich sekwencji znanych z poprzedniej fazy). Tym niemniej przygotujcie się na niezłe klikanie…
I 4C
First Three-Color Series | ||
Upper, | 11 | Left |
Reverse of the First Three-Color Series | ||
Upper | 11 | Right |
First Three-Color Series | Reverse of the First Three-Color Series | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Może nam się przydać też Reverse I 4C:
Reverse I 4C
Upper, | 11 | Left |
First Three-Color Series | ||
Upper | 11 | Right |
Reverse of the First Three-Color Series |
Jako pomoc znowu proponuję, popatrzenie na alga za pomocą moich strzałek.
II 4C
|
Hall of Fame
Polskę na tej liście reprezentują:
Tomasz Piotrowski, Katarzyna Lazar, Remigiusz Durka, Michał Wizner, Tomasz Tomaszewski, Andrzej Komisarski, Konrad Przetacznik, Łukasz Staśko
Czekamy na
kolejnych!!!